Radars (carta a Joan Saura)

25 Novembre 2009 at 13:09 (Opinions) (, , , , )

L’altre dia tot anant cap a Barcelona, i mentre m’avançava un camió per la “Zona 80”, em preguntava  com funcionen dels radars de velocitat. Però qui m’ho podria explicar?

Em van venir al cap nombroses personalitats, tot i que al final, em vaig decidir per l’actual Conseller d’Interior i de Relacions Institucionals i Participació, l’Honorable Senyor Joan Saura i Laporta. Així que, arribant a casa, li vaig enviar un correu electrònic (consellersaura@gencat.cat). D’això ja fa uns quinze dies, i malauradament, encara espero la seva resposta. Si algú me’n sap donar una, no dubteu en fer-me-la arribar!

Us adjunto el correu que li he enviat.

Honorable Senyor Joan Saura i Laporta,

Em dic Abel i sóc un jove resident a La Llacuna, un petit poble de la comarca de l’Anoia.

Molt sovint em desplaço des del meu poble fins a la ciutat de Barcelona, fent servir el vehicle propi, ja que les combinacions de transport públic a la zona on visc, són molt precàries. Per arribar fins a Barcelona, utilitzo la autovia A2 i sempre que hi passo, em ve al cap la mateixa pregunta i que a continuació li formularé.

Fa més de quatre anys que tinc carnet de conduir de la classe B, i des de quasi bé un any, el de la classe C. Des de llavors fins ara, el reglament de circulació ha canviat nombroses vegades, però hi ha un apartat que s’ha mantingut intacte. Parlo de les velocitats en les vies públiques, i em centraré principalment, en les velocitats màximes dels turismes i els camions. Com vostè ja deu saber, la velocitat màxima en aquest tipus de vies (autopistes i autovies) és de 120 km/h pels turismes i 90 km/h pels camions.

En el trajecte que faig quan vaig a Barcelona, hi trobo nombrosos radars de velocitat, que si no vaig mal errat, funcionen calculant la velocitat a la qual passa un vehicle (ja sigui un turisme, una motocicleta o un camió). I aquí ve la meva pregunta: Si el límit de velocitat fixat en un radar és de 120 km/h (suposant que aquest estigui situat en una zona on la velocitat màxima permesa sigui aquesta), com és que els camions que tenen la velocitat màxima limitada a 90 km/h, poden passar per davant d’un radar, pràcticament a 120 km/h, sense que aquest dispari una fotografia per excés de velocitat?

Espero que em pugi respondre a aquesta pregunta, ja que mai he sabut entendre com és que passen aquestes situacions a la carretera.

Esperant la seva resposta, el saludo atentament,

Abel.

10 comentaris

  1. japt said,

    ..molt bona pregunta….mes d’un cop ,parlan amb un transportista… jo l’hi dic…si amb dius que no pots anar a mes de 90 kms/h…com es posible que un i altre els camions siguin mes rapits que jo a la N-2 , i no els multen al radar…segurament el Saura que es el mes llest de la clase te una resposta….ara que te la dongui es mes complicat….

  2. Bele said,

    Moltes gràcies pel teu comentari japt!
    A veure si el Saura ens envia una resposta ben aviat i sortim de dubtes!

  3. sese said,

    Curiós, mai ho havia pensat. Ni puta idea de la resposta, no crec que tampoc Saura la sàpiga. Ja ens explicaràs la solució de tan trascendental problema

  4. Fede said,

    Be, apotaré els meus sencills coneixements sobre el tema.

    Quant circulem per aquest tipus de vies i de dia, el normal (depenent de les hores), es que per el diferents carrils circulin paralelament i l’hora varis vehicles,..ok?

    Que pasa quant un vehicle amb excès de velocitat adelanta a un altre en un punt de radar?, segurament, per densitat de trafic en deu portar un altre el seu costat que pot anar a la velocitat correcte, devorens el radar no es dispara o si es dispara la denuncia no es valida, aquesta situació, tant sols que la autovia vagui una mica plena de cotxes es dona cada dos per tres,….

    I per que no arriba la denuncia?, doncs per que si el radar fa la foto, aparaeix a la foto el vehicle que anava pasat de velocitat i el que no; quant arriba la foto a trafic, aquets senyors es preguntan….be, quin dels dos vehicles es el que anava amb excès de velocitat i quin no?…..doncs no ho poden saber per que es imposible saber-ho, per lo tant la denuncia queda anulada.

    Aixó els profesionals de la carretera ho saben, i s’han aprofiten de la situació….

    Un altre curiositst dels radars….. aquets aparells per un tema d’angle de treball, estant enfocats al carril esquerra i al del mig, al de la dreta no; per que no poden abarcar els tres carrils; per lo tant si aneu sols per l’autovia a 200Km/h, pel carril dret, el radar no us caçarà mai.!,….es bo saber-ho.

    Be, no se si amb tot aixó he resolt les vostres dubtes,.

    Salut.

  5. Bele said,

    Gràcies per l’informació Fede.

    Però “al loro” que hi han autovies amb dos radars pels tres carrils! No us la jugueu i aneu a la velocitat permesa!

    És evident que el tema dels radars és molt complex… Primer anaven per ones, ara funcionen a partir de tres bandes col·locades sobre l’asfalt, i cada cop van evolucionant més, excepte en el sentit d'”identificar” els tipus de vehicle que hi ha passat.

    Ja que de moment no he rebut cap resposta per part del Senyor Joan Saura, us informo que he formulat la mateixa pregunta al Servei Català de Trànsit i al Portaveu de la Policia de la Generalitat (Mossos d’Esquadra). A veure si ells, ens poden donar una resposta clara!

  6. Fede said,

    Mes sobre radars,

    Seguraments molts haureu sentit aquella llegenda urbana, de que si ficabem laca del cabell sobre la matricula del cotxe feia una pelicula reflexant que produia que a la foto del radar no es veies la matrícula….

    Be aixó era mentira,…

    Pero resulta que una empresa americana ha inventat un espray amb un producte novedós que segons ells, sí que funciona, diueun que ha estat testada la seva efectivitat…

    Tot per 60 euretes,..et dura varis mesos.

    Tot aixó segons ells……nova estafa o veritat??

    Algú s’anima?, es podria provar amb una càmara normal, tinc que pensar que les càmares dels radars son càmares normals…amb més o menys resol.lució…

    Aquí teniu l’enllaç:

    http://www.andorravision.com/index.php?act=viewProd&productId=110

    Salut.

  7. Bele said,

    Molt bona aquesta! Jo també ho havia sentit, però en comptes de posar-hi laca, fregaven la matrícula amb una patata tallada.
    Suposo que hi han infinitats de trucs per intentar amagar la matrícula, però… tan costa anar a la velocitat adequada?

  8. Bele said,

    Aprofito per informar-vos que ahir a la tarda vaig rebre una resposta per part del Portaveu de la Policia de la Generalitat (Mossos d’Esquadra). Tal com vaig fer també ahir, la consulta va ser traslladada al Servei Català de Trànsit. Us la copio a continuació.

    Bona tarda

    Davant de la seva petició le informem que la seva pregunta ha estat traslladada al Servei Català del Trànsit que es l’organisme compentent de la Generalitat de Catalunya que li podrà respondre.

    Atentament,

    Àrea de Comunicació de Barcelona
    Regió Policial de Barcelona
    Trav. de les Corts, 319-321
    08021 Barcelona

  9. Snypher said,

    Un altre cas semblant al que parleu dels camions, son els coches amb la L. Només poden circular a 80 km/h i tret d’un agent de policia que l’enxampi al moment, no el poden caçar al acte circulant a 100 o 120 km/h

  10. Arnau said,

    ei Abel,
    els radars de la zona 80 són dels nous, van amb sensors de velocitat al terra, suposo que ja us haureu fixat en es rtlles paraleles del tarra oi?ok…
    doncs m’han comentat que tots els radars tenen una tolerància de 13 km/h, això vol dir que podries anar a 93Km/h i estaria apunt de fer-te la foto amb el corresponent regal,

    per altra banda, i si et vols evitar problemes, als llocs on hi hagi tres carrils passa per la dreta a 130, ja veuras com no fan el paparatzzi… jejejej.
    ei mola això dels bolgs eh! ets un paiu 2.0 total!
    apa figura!

    PS: el que recomano finalment, és no passar de 90, jo sempre vaig a 90, mai he tingut cap problema, ara si has d’estar molt pendent del marcador, en canvi a 80 si t’envales una mica, ho notei i rectifiques… nuse tu matex!

Deixa un comentari